Ortodonti(Diş teli) Periodontoloji (Diş eti) İlişkisi nedir ?

Ortodonti, çarpık ve uyumsuz bir şekilde sıralanmış olan dişlerin uyum ilişkilerini kontrol, teşhis, önleme ve tedavi uygulamalarını yapan diş hekimliğindeki branşın uzmanlık dalıdır. Periodontoloji ise; dişin çevresini saran doku olan diş etleri veya diş kemiğinde meydana gelen rahatsızlıkların tedavini yapan bir ana bilim dalıdır. Birçok hastalıkta ortodontist ve periodontist uzmanlarının koordineli bir şekilde çalışması gerekebilmektedir. Bu sebeple de ortodonti ve periodontoloji ilişkisi düşünüldüğünden çok daha kuvvetli ve ayrılmazdır.

Hastalara ortodonti tedavisi uygularken, bu tedavinin başarısı aslında hastanın periodontal durumu ile yakından ilgilidir. Ayrıca yine aynı şekilde hastalara periodonti tedavisi uygulamadan önce de muhakkak ortodonti muayenesi yapılmalı ve bir problem var ise bu problemin giderilmesi amaçlanmalıdır. Bu neden ortodonti tedavisini uygulamadan önce periodontal destek alınması son derece önemlidir. Çocuklarda ve gençlerde genellikle periodontal açıdan çok fazla problem görülmese de daha ileriki yaşlarda birçok faktöre bağlı olarak periodontal problemler görülebilmektedir. diş teli, şeffaf plak tedavisi veya bu gibi ortodonti tedavilerinde eğer diş eti veya dişi çevreleyen dokularda herhangi bir hastalık bulunuyorsa öncelikle bu hastalıkların giderilmesi amaçlanmaktadır. Bu iki uzmanlık dalındaki doktorların ortak çalışmaya başlaması ile tedavi süreci yürütülmelidir.

Ortodonti tedavileri kapsamında olan tel takımı, Lingual ortodonti, şeffaf plak tedavisi veya bu gibi tedaviler, uzun solukludur. Birkaç yıl süren bu tedavilere başlamadan önce hastaların periodontal durumları incelenmediği takdirde hem hastalar için acı verici bir süreç meydana gelmekte hem de tedavinin başarısı düşmektedir. Bu nedenle de bu gibi tedavilere başlamadan önce hastalara periodontal muayene yapılması önerilmektedir. Periodontistler tarafından yapılan muayeneler ve tedavilerin ardından uygun görülmesi takdirde ortodonti tedavilerine başlanabilmektedir.

Ortodonti tedavinin devam ettiği süreçlerde hastalarda diş eti çekilmesi, aşırı diş eti görünürlüğü veya diş eti kaybı gibi durumlar görülebilmektedir. ortodonti tedavisinin bitmesinin ardından hastalara periodonti tedavisi uygulanması gerekebilmektedir. Ayrıca diş teli tedavilerinde, ortodontist tarafından gerek görülmesi durumlarında periodontoloji muayeneleri de yapılabilmektedir. Kısacası diş eti hastalıklarının tedavisi, birçok uzmanlık dalı ile koordineli bir şekilde devam ettirilmesi durumunda tam başarıya ulaşabilmektedir.