Kanal Tedavisi Nedir?

Halk arasında kanal tedavisi olan fakat tıp dünyasında endodonti tedavi, enfekte olmuş veya çürümüş olan bir dişin kurtarılması amacı ile yapılmaktadır. Dişin çürümesi sonrasında dolgunun yetersiz kalması, dişte iltihaplanma başlamışsa, diş çürüğü ilerlemişse, hastada şiddetli ağrı ve acı oluşmuşsa kanal tedavisi uygulanmaktadır.

Diş çürüğünün ihmal edilerek tedavi edilmemesi, çürüğün daha derinlere inmesine ve diş kökünde bulunan sinirlerde iltihap oluşmasına sebep olmaktadır. Bu iltihaplanma kişilerde şiddetli ağrı, sıcak ve soğuğa karşı aşırı hassasiyet ve dişte lekelenme gibi önemli problemlere yol açmaktadır. Dişin yapısında bulunan sinir ya da diğer adı ile pulpa; dişte oluşan çürükler, kırılma ve çatlama sonucunda tahribata uğrayabilmektedir. Hasar görmüş olan diş siniri, dışarıdan gelebilecek olan mikrop ve bakterilere karşı daha açık bir konumda olabilmektedir. tedavi edilmemiş olan diş sinirindeki bu gibi problemler dişin hızlı bir şekilde çürümesine, enfeksiyon kapmasına ve diş apsesinin oluşmasına sebep olabilmektedir. tüm bunlar hastanın şiddetli bir ağrı hissetmesine ve dolayısıyla hayat kalitesinin düşmesine yol açabilmektedir.

Kanal Tedavisi Hangi Durumlarda Uygulanır?

Her ağrıyan ya da çürüyen dişe kanal tedavisi uygulaması yapılmamaktadır. Kanal tedavisinin uygulanabilmesi için dişlerde bakterilerden kaynaklı diş kökünde iltihaplanma olması gerekmektedir. Ayrıca aşağıdaki gibi durumların görülmesi halinde de hastalara kanal tedavisi uygulanmaktadır.

• Çiğneme ya da bu gibi baskı uygulanması sonucunda dişte şiddetli ağrı oluşması,
  • Sıcak veya soğuk besinlerin tüketilmesinde oluşan hassasiyet ve ağrı,
  • Diş renginde kararma görülmesi,
  • Sorunlu dişe komşu dişlerde hassasiyet ve şişkinlik

Kanal tedavisi yalnızca diş çürüklerinde değil bir darbeye bağlı olarak gelişen travmalardan oluşan iltihaplanmaya da uygulanabilmektedir. Şiddetli bir darbe sonucunda diş kökünün beslenmesi durdurulduğu için bu yapı zamanla canlılığını kaybedebilmektedir. Bütün bunların yanı sıra diş gıcırdatma, diş sıkma, yanlış yapılan dolgular, tedavi edilmeyen diş eti rahatsızlıkları da diş kökünde iltihaplanmaya yol açtığından kanal tedavisi gerektirebilmektedir.

Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kanal tedavisi, uzman bir diş hekimi tarafından yapılan ayrıntılı muayeneler sonucunda yapılmalıdır. İlk olarak hastalara bir ağız içi röntgeni çekilerek kök kanallarının şekilleri görülürken aynı zamanda enfeksiyonun yayıldığı alan tespit edilmektedir. diş kökü ölü durumda olduğu için hastalarda ağrı hissedilmese de hastaların konforu ve rahatlaması için genellikle lokal anestezi uygulanmaktadır. Ağız içinin uyuşmasının ardından diş kökünün olduğu alana cerrahi aletler ile bir delik açılmaktadır. Bu delik aracılığı ile diş kökündeki zararlı bakteriler ve çürümüş sinir dokusu başarılı bir şekilde çıkarılmaktadır.

Kök kanal törpüleri sayesinde yapılan bu temizleme işlemi, sorunlu olan bölgenin derinlemesine bir şekilde temizlenmesini sağlamaktadır. Dişin iç kısmının temizlenmesinin ardından diş köküne açılan delik uygun dolgu malzemesi ile doldurularak kapatılmaktadır. Dişe destek olması açısından son derece etkili olan bu dolgular, tedavinin ömrünü de bir hayli uzatmaktadır.

Kanal tedavisi halk arasında ağrılı ve acılı bir işlem olarak bilinse de bir dolgu işleminde hissedilen ağrı ve acıdan daha fazlası olmamaktadır. İşlem sonrasında ağız içerisindeki dişlerde bir hassasiyet meydana geleceği için ilk birkaç gün dişlerde sızı ve ağrı olması tedavinin olağan süreçlerindendir. Bu süre boyunca çok soğuk ve sıcak besinler tüketilmemesi, doktor tarafından verilen ağrı kesici ilaçların düzenli olarak kullanılması ve ağız içi bakımının dikkatle yapılması önerilmektedir. Ağız sağlığını korumadaki en etkili tedavi yöntemlerinden biri olan kanal tedavisinin başarı oranı oldukça yüksektir. Bu sebeple de hastaların dişlerinde herhangi bir çürüme ya da geçmeyen ağrı gibi şikayetleri olması durumunda zaman kaybetmeden bir diş hekimine başvurmaları önerilmektedir.