Diş Gıcırdatma (Bruksizm) Tedavisi

Bruksizm yani halk adında bilinen adı ile diş gıcırdatma, toplumumuzda her 5 kişiden 2’sinde görülebilen bir rahatsızlıktır. Genetik olduğuna dair birçok araştırma bulunan bu hastalık, tedavi edilmemesi durumunda dişlerde ciddi oranda aşınmaya ve hatta diş kırılmasına yol açabilmektedir. bu sebeple de kendisinde diş gıcırdatma veya diş sıkma gibi problemlerin olduğunu düşünen/belirtileri yaşayan kişilerin zaman kaybetmeden bir diş hekimine gitmesi önerilmektedir.

Bruksizm, genellikle geceleri kişi uyku esnasında iken görülmektedir. Uyku esnasında dişlerin sıkılması, ağzın açık uyunması sırasında çenenin aniden kapanıyor olması ve diş gıcırdatma gibi üç farklı şekilde görülebilen bir rahatsızlıktır. Uyku bozukluğuna yol açabilen bruksizm, dişlerden kaynaklı olabildiği gibi nörolojik bir problemden dolayı da ortaya çıkabilmektedir. Bilinçdışı bir eylem olması sebebi ile bruksizm rahatsızlığına sahip kişilerde gün içerisinde ağız ve diş ağrısı, baş ağrısı ve sürekli uyku hali gibi sorunlar görülebilmektedir.

Diş sıkma veya diş gıcırdatmanın en sık nedenleri aşağıdaki gibidir:

• Genetik faktörler
  • Uyku apnesi, migren ve huzursuz bacak sendromu gibi stres ve uyku bozukluğundan kaynaklanan problemler
  • Kullanılan birtakım ilaçlar
  • Psikolojik veya nörolojik rahatsızlıklar
  • Çürük veya eksik dişler
  • Ağız içindeki dokularda veya çene yapısındaki dengesizlik
  • Hatalı yapılan diş protezleri

Bruksizm tedavisine başlamadan önce kişilerde bu rahatsızlığa sebep olan nedenlerin de ortadan kaldırılması amaçlanmalıdır. Özellikle de psikolojik veya nörolojik olarak kaynaklanan bruksizm, diş hekiminin yanı sıra fizyoterapist ve psikiyatrist doktorları ile ortaklaşa bir tedavi programına ihtiyaç duyabilmektedir. Diş gıcırdatma veya diş sıkma sorunları daha çok gece uykusunda görüldüğü için birçok hasta tarafından fark edilmeyebilmektedir. Tek başına uyuyan kişiler bruksizme bağlı olarak gelişen ağrıları migren, kas ve eklem ağrısı veya kulak ağrısı ile karıştırabilmektedir. Bu gibi durumlarda düzenli olarak diş muayenelerinin yaptırılması oldukça büyük bir önem kazanmaktadır. Bruksizme bağlı olarak dişlerde bir aşınma meydana gelmiş ise, muayeneler esnasında bu durum diş hekimi tarafından fark edilebilerek zaman kaybetmeden tedaviye başlanabilmektedir.

Diş gıcırdatma ve diş sıkma problemlerinde görülen en yaygın belirtiler ise şu şekildedir:

• Sıcak ve soğuk yiyeceklere karşı dişlerde hassasiyet yaşanması
  • Sabah uyanıldığında çenede bir basınç ve ağrı hissi
  • Omuz ve boyun ağrıları
  • Diş sıkmasından tetiklenen migren atakları
  • İlerlemiş vakalarda dişlerde kırılma ve sallanma

Şeffaf plak tedavisi, diş gıcırdatma veya diş sıkma problemlerinde en yaygın kullanılan tedavi yöntemlerinden biriydi. Fakat hastalar için çok fazla sürdürülebilir bir yöntem olmadığı gibi şeffaf plaklar yalnızca dişleri koruma altına alan bir uygulamadır. Dişlerin gıcırdatılması veya sıkması esnasında kaslara binen yükün tedavi edilmesi de tedavinin en önemli noktalarından biridir. Bu noktada son yıllarda geliştirilen botoks tedavisi, bruksizm hastalarının hayat kalitelerini de oldukça arttırmaktadır. Çiğneme kaslarına uygulanan bu botoks, özellikle geceleri dişlerin sıkılmasını önleyerek buna bağlı gelişen çok sayıda olumsuz durumu da ortadan kaldırabilmektedir.

SSS

1. Gece plağı diş sıkmanın önüne geçebilir mi?

Gece plağı, kişilerin uyurken yanal hareketler yapabilmesini engellediği için dişlerin aşınmasını önleyebilmektedir. bu sayede dişlere binen yük ve buna bağlı olarak gelişen diş hasarları tedavi edilmiş olmaktadır.

• Bruksizm tedavisinde uygulanan botoks ne zaman etki eder?

Diş gıcırdatma veya diş sıkma hastalığında uygulanan Masseter botoks, genellikle 1 hafta 15 gün içerisinde etkisini göstermeye başlamaktadır. 15 gün içerisinde kaslarında gevşeme olmayan kişilerin yeniden diş hekimi ile irtibata geçmesi önerilmektedir.

• Bruksizm botoks hangi aralıklar ile yenilenmelidir?

Bruksizm botoks olarak da bilinen Masseter botoks, 4-6 ay boyunca etkisini göstermektedir. Bu süre sonunda yenilenerek diş sıkma ve diş gıcırdatma problemleri ortadan kaldırılabilmektedir.

Eğer sizde diş sıktığınızı düşünüyorsanız ve yukarıdaki problemlere sahipseniz bize ulaşabilirsiniz yada aşağıda yorum yaparak detaylı bilgi alabilirsiniz.

Mersin Ortodontist Caner Büyükkaya